M42 Objektiv på Micro 4/3 Kamera Adapter, M42-M4/3 Pro

Artikelnummer: KF06.441

• 293
Alla betyg 5   33
5
Få ut det mesta av dina gamla linser
Jag hade två gamla objektiv från en kamera jag köpte runt 1997, använde dem nästan aldrig. Vilket slöseri med pengar... tills jag nyligen köpte en MFT-kamera och upptäckte att du kan använda adaptrar som denna. Verkar välgjord, känns robust, passar perfekt, ser snygg ut och har en användbar ring för att ändra bländaren (observera att om du har en manuell inställning på objektivet kan du behöva vrida ringen hela vägen åt ena sidan för att förhindra att den åsidosätter objektivinställning - inte ett problem bara notera). Ja, du måste dock fokusera manuellt om du tar bilder av saker som inte rör sig för snabbt eller om du väljer en punkt och fokuserar innan handlingen och har lite tålamod som är lätt. Jag har använt mitt 300 mm objektiv som ger utmärkta bilder. I processen med att ställa in detta har jag upptäckt två användbara saker (tyvärr - jag är ingen fotoexpert så det kan tyckas självklart för dem som är det) för det första är att många kameror låter dig zooma in en mycket liten bit av fotot vilket möjliggör enkel manuell fokusering (jag förväntar mig att detta är vanligt - min kamera är runt 9 år gammal - kolla din manual eller Googla på den) för det andra är att om du använder extrema zoomnivåer och din kamera förlitar sig på in-lins bildstabilisering (som min) så kanske kämpar med ett gammalt manuellt objektiv för att få en skarp bild, om du gör det så välj en stor bländare (liten f-tal tror jag - släpper in mycket ljus så att du kan ha snabbare slutartider - ger också ett riktigt fint grunt skärpedjup - för dummies som jag betyder det ett tydligt motiv och mjukt fokus för resten av bilden) och/eller använd sportläget på din kamera... det har fungerat en njutning för mig. Riktiga fotografer - ursäkt för den riktigt grundläggande förklaringen - men det har fungerat för mig. Glad snappning! Redigera - använder den fortfarande och fungerar fortfarande utmärkt. Har köpt några billiga gamla objektiv och jättekul att kunna använda dem med MFT-kameran. Ingen aning om varför folk har fått denna 1 stjärna om de inte tror att deras autofokus fortfarande fungerar med en av dessa!
25/10/2023