M42 Objektiv på Micro 4/3 Kamera Adapter, M42-M4/3 Pro

Artikelnummer: KF06.441

• 293
Alla betyg 5   33
5
Fantastisk Olympus Micro 4/3 till Canon FDn-adapter
I motsats till erfarenheten från vissa andra kan jag inte hitta något annat än beröm för denna adapter. Vid användning med ett Olympus OMD E-M1 mark III och Canon FDn-objektiv har adaptern inget spel alls på varken kamerahus eller objektiv när den är monterad. Innan jag köpte hade jag tittat på flera onlinevideor som förklarade hur man aktiverar "off-camera" bländarjusteringar på FDn-objektiven, men har funnit att det enklaste sättet att uppnå detta var att flytta linsens bländarekontrollring bort från det gröna "A" inställningen och till någon faktisk f-stop-inställning, innan du tar bort objektivet från Canons kamerahus. (Jag har turen att fortfarande ha en Canon A1 som gör det möjligt för mig att göra detta). Efter att ha gjort det, med adaptern sedan monterad på OMD-kroppen och med dess låsring inställd i "öppet" läge, är det bara en fråga om att fästa FDn-linsen på adaptern och skjuta låsringen till "låset" " position. När det är gjort blir fullständig manuell bländarkontroll av objektivet tillgänglig genom att vrida objektivets bländarring till vilken bländarinställning som helst. Observera att även om E-M1 mark III-kroppen har inbyggd bildstabilisering, för att få ut det mesta av den möjligheten, måste kameran "berättas" vilken brännvidd på Canon FDn-objektivet som används. (Det är en enkel sak att mata in den informationen via OMD:s anpassade menyinställningar). Genom att aktivera "fokusering" på kamerahuset blir fin kontroll av manuell fokusering ganska felsäker! (OBS: Jag är inte säker på om fokusering är tillgänglig på alla Olympus kamerahus). Resultaten hittills har verkligen varit mycket bra och har blåst nytt och mycket användbart liv i mina gamla FDn-linser. Exceptionella resultat med min dåvarande "stolthet och glädje" Canon FDn 85mm f1.2. Bra gjort av K&F Concept för att göra en lättanvänd adapter av bra kvalitet, till ett överkomligt pris!
04/11/2023