77 mm ND4-ND64 (2-6 stopp) Variabelt ND-filter och CPL cirkulärt polariserande filter 2 i 1 med 28 lager av antireflekterande grön film, två orange spakar, importerad vit tyg Nano-X-serien

Artikelnummer: KF01.1917

• 847
Alla betyg 4.9   42
4
Exakt gjorda, kompromissar med prestanda
Detta är ett kombinationsfilter från K&F som kombinerar ett ND-filter och en cirkulär polarisator. Byggkvaliteten är utmärkt. Bearbetningen och anodiseringen på knopparna är mycket bra. Urvalen vandrar inte men de är ganska lätta att flytta överlag. Rafflingen på monteringsringen gör det lätt att sitta tillräckligt tätt för att inte snurra av när du justerar ND/CPL-funktionen. Att använda detta filter är dock lite knepigt och det är inte lika snabbt som att använda standardfiltren separat. Att flytta en ring, tenderar att flytta en annan ring så du måste hålla en ring stilla med ett finger när du väl har gjort ett val, gör sedan det andra valet med det andra fingret. Detta gör det mycket svårt att använda när du är på språng eller när du håller en ganska tung kombination av objektiv/kamera. Den är bäst lämpad för landskap/stativ användning snarare än scener där ljuset förändras drastiskt. Den kan ställas in för en scen men att ändra den kräver lite arbete. Skärpan verkar inte påverkas alltför drastiskt med filtret på. Det finns en hel del röd/lila colorcast dock. Det finns en hel del lila/röda känsla som kan hända när de används i mycket ljusa förhållanden så var noga med att vara medveten om detta. Det här filtret fungerar som ett kombinationsfilter men ger fler varningar än att använda två separata filter. Det fortfarande situationer där båda behövs, det fungerar bra. Jag önskar att de skulle hålla fast vid plastfodralet istället för fodralet av lädertyp de använde på det här filtret. Den är skrymmande och staplas helt enkelt inte lika bra som plastfodral. Kompromisserna gör detta till ett filter för enstaka användningar för mig, men i situationer där det används har det fungerat bra överlag.
Exakt gjorda, kompromissar med prestanda Exakt gjorda, kompromissar med prestanda Exakt gjorda, kompromissar med prestanda
08/09/2023