Reviews
Lätt att sätta på och ta bort, fungerar som gimbalen, bra låda medföljer
Min Mini3Pro fungerar perfekt med dessa filter, gimbalen har inga problem med dem, filterlådan är robust och det är ingen skada att ha reservpropellrar. De är lätta att byta. Jag märker ingen missfärgning orsakad av ND-filtren i bilden. Det säger faktiskt allt, den här uppsättningen rekommenderas helt klart för Mini3 Pro. Men nu frågan: Vem rekommenderas dessa filter för och för vad? Enkelt uttryckt, för alla som inte vill ha en videolook utan en filmlook på sina inspelningar. Vad är skillnaden? I den så kallade rörelseoskärpan. När man filmar med en drönare mitt på dagen en solig vinterdag när det snöar, ställer kameran in sig på en extremt kort exponeringstid på grund av ljusstyrkan. Varje bild exponeras bara i en x-tusendels sekund. Om man pausar videon efteråt och tittar på de enskilda bildrutorna, är varje enskild bild ett knivskarpt foto, oavsett hur snabbt man flög. Det är denna fullständiga skärpa i de enskilda bilderna som skapar videolooken, som ofta uppfattas som billig. Filmlook har rörelseoskärpa, dvs. snabbrörliga element i bilden, t.ex. i förgrunden på nära håll, är något suddiga i de enskilda bilderna. Som ett resultat blir objektens snabba rörelse medan filmen körs mer flytande för ögat. I den enskilda bilden kan man dock se oskärpan hos de snabbrörliga objekten. Denna typ av inspelning är också mer som att se våra ögon. Bilden blir mer naturlig. ND-filter krävs för att uppnå denna effekt. För att uppnå ett filmlook är tumregeln att man bör fördubbla antalet bildrutor per sekund och därmed få önskad exponeringstid. Så om du filmar med 30 fps är målexponeringstiden 1/60 sekund per bildruta. Vid 60 fps motsvarar det 1/120 etc. Detta är en guide, du kan experimentera och uppnå intressanta resultat. På vår klara vintereftermiddag över snö faller alldeles för mycket ljus in i kameran på en 60-dels sekund och bilden blir helt överglänsande. Om du nu sätter ett högt ND-filter, t.ex. 64 eller till och med 1000, på kameran, mörkar filtret objektivet. Detta gör att du kan ställa in kameran på en 60:e exponeringstid, filtret släpper in mindre ljus i kameran och bilden ser bra ut... men med den rörelseoskärpa som orsakas av slutartiden på en 60:e sekund. När vilket ND-filter som är korrekt har att göra med erfarenhet. Generellt sett indikerar ett högre tal en större mörkning av objektivet. ND-filter behövs därför om du vill göra mer naturliga videor som inkluderar snabba rörelser. Ett bra exempel är att flyga snabbt över ett rapsfält med de vackra gula blommorna på ett avstånd av bara några centimeter i höjd. Du måste själv veta om du föredrar en filmlook eller en videolook. Båda kan ha sin egen dragningskraft. Men om du vill ha en filmlook... kan jag rekommendera detta filterset.
31/10/2024